martes, 30 de marzo de 2010

Destí Mumbai

L’onze de juliol de 2006 al voltant de les set de la tarda van esclatar una sèrie de bombes en cadena a diferents trens locals de Mumbai, amb uns deu minuts de diferència entre cada explosió. Van morir més de dues-centes persones. Per la brutalitat de les deflagracions, no va ser possible recuperar ni identificar tots els cadàvers. Va ser una atemptat terrorista molt semblant al de l’onze de març a Madrid, tant pel nombre de víctimes, com pel modus operandi com per l’autoria de barbàrie. Aquell mateix dia, uns vint minuts abans de la tragèdia, Imma i jo viatjàvem en un d’aquells trens que es dirigia a l’ infern. Vam baixar a l’estació d’Andheri, al nord-oest de la ciutat, i quan vam arribar a la casa on ens allotjàvem, una mitja hora després, la televisió ja donava a conèixer la desgràcia.

Avui, quatre anys després, he tornat a pujar en un comboi d’aquella mateixa línia. M’ha fet pensat en allò que s’anomena de tantes maneres diferents, depenent de la fe o la superstició de cadascú: destí, voluntat de Déu, casualitat, causalitat, predestinació o, simplement, sort, loteria o atzar. Alguns creuen que tot el que ens ha de passar està escrit i altres pensen que ho anem construint amb les nostres infinites tries quotidianes. Jo, la veritat, no sé què creure, però m’agrada pensar que som lliures per a dissenyar les nostres pròpies vides, tenint en compte, òbviament, que hi ha multitud de factors desconeguts i riscs que no podem ni podrem mai controlar. Però em vénen al cap mil preguntes. A mi no em tocava morir aquell onze de juliol de 2006 a les set de la tarda? Els tocava als que van agafar el tren vint minuts més tard? I si m’hagués entretingut fent algunes fotografies o prenent un cafè i hagués agafat el tren vint minuts més tard, llavors m’hagués tocat morir? Vaig tenir sort o va ser una casualitat? Cal acceptar que el futur és i sempre serà un misteri. Cal fer-se plans però tenint en compte que el destí, la fatalitat, la sort, Déu, l’atzar o l’absolut (diguem-li com més ens agradi) és qui té la darrera i definitiva paraula. Això és part de la grandesa i de la misèria de la condició humana. De moment, sé que el meu darrer destí ha estat Mumbai. El següent, ja es veurà.

No hay comentarios:

Publicar un comentario